Min resa till Helsingfors


Publicerad 2014-08-27 kl 18:31:00 | Allmänt, Fotografi | Permalink
 
Hej! Kommer ni ihåg när jag berättade om att jag skulle fara till Helsingfors i somras? Det gjorde jag såklart också, så idag tänkte jag berätta lite vad jag och min kusin Maria gjorde när vi var där. 
 
Vi var framme i Helsingfors tisdagen den 22 juli på morgonen. Direkt när vi steg av nattåget började vi gå mot hotellet. Jag satte mina två väldigt tunga väskor på axlarna och kände hur jag fick allt ondare i både nacke och axlar ju mer vi gick. När vi var framme i hotellet fick vi reda på att vi inte kunde få vårt hotellrum innan kl. 2:00, så vi fick lämna våra väskor där och ge oss ut och shoppa istället. 
Hotellrummen var riktigt fina. Hotellet låg i centrum, så vi bodde bredvid två stora shoppingcenter, vilket var väldigt bra.
Vi bodde inte heller så långt bort från Stockmann, som är en stor butik på flera våningar. Jag letade efter nitar att ha på naglarna, eftersom att jag verkligen tycker att det är fint, men tyvärr så hittade jag inte det.
Efter att vi hade varit inne på Stockmann så gick vi till Starbuck's Coffee. Jag beställde en Frappuccino som smakade vitchoklad. Den var god, med smaken blev lite sliskig efter ett tag.
 
Marias farbror, som bor i Helsingfors, kom och mötte oss tredje dagen. Vi gick runt lite i stan och åt därefter sushi tillsammans. Det var faktiskt riktigt gott, mums! Han föreslog även att jag och Maria kunde gå på bioFinnkino och både jag och Maria var eniga om vilken film vi skulle se: The fault in our stars. Wow! Den filmen var riktigt bra, men också väldigt sorglig. Jag grät riktigt mycket under filmens gång. Usch vad cancer är hemskt!
 
Vi var även på Linnanmäki som är ett nöjesfält i Helsingfors. Den första karusellen jag åkte var Kirnu. Jag är verkligen inte van vid att åka höga och läskiga karuseller, så jag var verkligen jätterädd när jag åkte den (skrolla ner för att se hur kirnu ser ut). Allra roligast av de karusellerna jag åkte (enligt mig) var Vuoristorata, som även är den äldsta berg-och-dalbanan på det tivolit.
 
Torsdagen (sista dagen) spenderade vi hos Marias farbror och hans kille. Jag älskade verkligen deras trädgård. Det kändes lite som om att stället var hämtat ur en sagofilm.
På eftermiddagen anlände vårt tåg till stationen, och vi var hemma på fredag morgon vid 6-7 tiden.
 
 
                   För det mesta gick jag omkring med kameran hängandes runt armen.
 
Utanför Stockmann och min Frappuccino från Starbuck's Coffee.
 
 
 
 
 
 
Två gatumusikanter som jag och Maria gick förbi. Riktigt duktiga på att spela musik!
 
 
Karusellen som jag tyckte mest om. :D
 
I Kirnu sitter vagnen vid sidan av rälsen och den gjorde även en loop i slutet, vilket var ganska läskigt. Vi åkte även en vattenkarusell där vi blev lite blöta...
 
 
Jag tyckte verkligen om Helsingfors och skulle verkligen kunna tänka mig att fara dit igen. :)


MATILDA

vad kul :)!

Svar: Jepp, väldigt kul!
Matildesign.blogg.se


Blogg/Hemsida: http://matildays.se 2014-08-29 11:56:42
Lydia:D

Vad kul:)

2014-09-05 17:31:13



Namn:
Kom ihåg mina uppgifter

E-mail: (valfritt och publiceras inte)

Blogg/hemsida: (valfritt)

Kommentar:


Välkommen till Matildesign.blogg.se!
Jag heter Matilda, är 15 år och bor i en liten by i Norrbotten. Jag är en tjej med många intressen, t.ex nail art, fotografi, makeup, mode och retro. Allt detta och lite till finns som en bra blandning på min blogg!

Hoppas att ni har kommit för att stanna!


Follow





Jag fotar med min Nikon D5200 som har ett AF-S Nikkor 18-55mm objektiv.







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...